wqr 15-16
PRESSEMELDING
QUALITY ENGINEERING & TESTING

Den raske digitale utviklingen øker presset og betydningen for kvalitetssikring

World Quality Report 2015 viser at virksomheter møter utfordringer i forhold til digital transformasjon og kort levetid på applikasjoner.

Oslo, 9 september 2015 – Sogeti, Campgemini og HP lanserer i dag World Quality Report 2015. Den årlige rapporten retter søkelyset på applikasjonskvalitet og test på tvers av ulike bransjer og geografiske områder.

Rapporten viser at organisasjoner vier mer oppmerksomhet til kvalitetssikring og testing. Den raske digitale utviklingen øker antall nye applikasjoner som er kritisk for forretningen. Digitaliseringen identifiseres dermed som en tydelig hindring. 55% av alle virksomheter i undersøkelsen anser at deres største utfordring er at funksjonaliteten i applikasjoner endres for fort. I et forsøk på å ta kontroll over denne utfordring, har IT budsjettet for test og kvalitetssikring økt med 9 %.

Sikkerhet og brukeropplevelse har høyest prioritet

Rapporten viser, ikke overraskende, at det viktigste formålet for testing er sikkerhet (81%). Den forsterkede bevisstheten rundt sikkerhet er drevet fram av digitale endringer. Sikkerhetstesting har derfor blitt avgjørende for mange organisasjoner.

Brukeropplevelse står imidlertid også høyt på dagsorden. Nesten fire av fem (79%) virksomheter identifiserer brukeropplevelse som en nøkkelkomponent for deres kvalitetssikring. Dette viser et markant skifte. Virksomhetene har innsett den økende betydningen av å tilby sine kunder en sømløs og problemfri opplevelse hver gang de kommer i kontakt med firmaet.

• Årets rapport viser at vi lever i en verden der kundeopplevelse og fleksibilitet er like viktig som å holde tritt med den digitale transformasjonen, gjennom å anvende smidige metoder, kvalitetssikring og DevOps. I dag øker virksomheter sine investeringer i testmiljøer og testdata – det vil si deres økosystem for test der man fokuserer på ende til ende automasjon. Imidlertid må virksomheter forflytte seg fra testautomasjon og økosystemtesting til et integrert og smart livsløp for kvalitetssikring som kan levere synergier for å sikre virksomhetens kvalitet, sier Morten Løvstad, CEO for Sogeti Norge AS.

Kvalitetssikring har blitt kritisk for virksomheter. Flere virksomheter skaper nå nye roller innen tekstfunksjoner. Roller som aldri tidligere har eksistert, som for eksempel Software Development Test Engineers, blir nå introdusert for å imøtekomme behov om økt kvalitetssikring.

• Disruptive teknologier, som for eksempel Internet of Things (loT), Big Data og mobile løsninger transformerer virksomheter fortere enn noensinne tidligere. Bedrifter må handle raskt for å ligge et steg foran, være konkurransedyktige og tilpasse seg nye forretningsideer, mener Løvstad.

Årets World Quality Report synliggjør hvor raskt IT-ansvarlige møter de trendene som er med på å raskt forandre vår verden, og de konkrete prosedyrene de arbeider med for å henge med i kravene kundene har, uten å gå på kompromiss med kvaliteten på applikasjoner og brukeropplevelsen.

Om World Quality Report:
Er en global rapport som har blitt gitt ut hvert år siden 2009. 1560 CIOs, IT-direktører, CDOs/CMOs og testledere fra 32 ulike land har blitt intervjuet.

Last ned World Quality Report via www.worldqualityreport.com eller www.sogeti.no/wqr2015-2016

About Capgemini
With more than 190,000 people, Capgemini is present in over 40 countries and celebrates its 50th Anniversary year in 2017. A global leader in consulting, technology and outsourcing services, the Group reported 2016 global revenues of EUR 12.5 billion. Together with its clients, Capgemini creates and delivers business, technology and digital solutions that fit their needs, enabling them to achieve innovation and competitiveness. A deeply multicultural organization, Capgemini has developed its own way of working, the Collaborative Business ExperienceTM, and draws on Rightshore®, its worldwide delivery model.
Learn more about us at www.capgemini.com.
Rightshore® is a trademark belonging to Capgemini.

About Sogeti

Part of the Capgemini Group, Sogeti makes business value through technology for organizations that need to implement innovation at speed and want a local partner with global scale. With a hands-on culture and close proximity to its clients, Sogeti implements solutions that will help organizations work faster, better, and smarter. By combining its agility and speed of implementation through a DevOps approach, Sogeti delivers innovative solutions in quality engineering, cloud and application development, all driven by AI, data and automation.

Capgemini is a global leader in partnering with companies to transform and manage their business by harnessing the power of technology. The Group is guided everyday by its purpose of unleashing human energy through technology for an inclusive and sustainable future. It is a responsible and diverse organization of over 350,000 team members in more than 50 countries. With its strong 55-year heritage and deep industry expertise, Capgemini is trusted by its clients to address the entire breadth of their business needs, from strategy and design to operations, fueled by the fast evolving and innovative world of cloud, data, AI, connectivity, software, digital engineering and platforms. The Group reported in 2021 global revenues of €18 billion.

Get the Future You Want

Visit us at www.sogeti.com.

Therese Sinter
    Marketing & Communications Director, Scandinavia